loyalty group kundcase
Kund sedan
2012
Omsättning
206 mkr
Affärsidén för Loyalty Group grundades i att hjälpa bolag addera värden till befintliga kundrelationer genom starka förmåner från kända varumärken. Ett behov som de hade hört att förlagsbranschen stångade sig blodiga med.
– Vår grundtanke var att stora bolag ofta lägger allt för många timmar på det som inte är core-business. Med oss som partner skulle de utan ökade kostnader servas med allt från effektiv produktframtagning, inköp, lager och logistik.
”Vi ville inte gå till någon jättestor leverantör där vi inte skulle kännas viktiga.”
Idag arbetar Loyalty Group med allt från att utveckla IT-lösningar som stärker kundrelationer och skapar lojalitet, till rena inköpsuppdrag, sourcing och produktframtagning. Med en fantastisk framåtanda har de tagit sig an stora kunder såsom Svenska Postkodlotteriet, Icakuriren och Resurs bank. I deras arbetsprocess för att välja rätt produkter till de olika lojalitetskoncepten är det många faktorer som spelar in; alla lika viktiga att ha i åtanke i utformningen av deras affärssystem.
– Vårt produktteam arbetar dagligen med trendanalyser, målgruppsanalyser och marknadsanalyser. Vi ser sedan till en rad faktorer i produktframtagningen för både lojalitetsupplägg, premier och annan produktframtagning. Det är målgrupp, prisbild hållbarhetsfrågor och ledtider som spelar in. Utifrån de kriterier vi har att anpassa oss till, tar vi fram de bästa tänkbara produkterna från hela världen.
Affärssystemet Nemo hjälper idag Loyalty Group med alla processer från inköp och inleverans till order och utleveranser till slutkunden. Med affärssystemet har Loyalty Group full verksamhetskontroll, snabb uppföljning och effektiva processflöden.
– Det var flera av våra partners och bekanta från både IT och logistikbranschen som kände till Eseco och hade väldigt bra erfarenhet av både system och service. Framför allt kände vi en trygghet i att anlita en duktig partner som också kunde leverera en personlig relation och ett äkta engagemang. Vi ville inte gå till någon jättestor leverantör där vi inte skulle kännas viktiga. Hos Eseco kände vi från start att man ville hjälpa oss att komma i gång på bästa sätt och att man inte gjorde skillnad på ett litet nystartat bolag eller en jättestor kedja.
Med allt fler företag som börjar inse värdet och behovet av att bygga starka kundrelationer växer intresset för branschen, där Loyalty Group redan ligger i framkant. Det skapar en fantastisk grund för Helsingborgsföretaget att fortsätta ta sina framgångar mot nya höjder.
– Vi tänkte dubbla omsättningen ännu en gång och kanske börsnotera. Men samtidigt har vi enormt höga visioner och fokus på hållbarhet där vi jobbar med att påverka både leverantörer och kunder i rätt riktning. Under resan vill vi fokusera på mångfald och försöka ge unga människor en chans till arbete eller praktik. Vi tror att ett dynamiskt företag som representerar alla delar av samhället är rätt väg framåt.
När det gäller e-handelsbranschen är det dock alltid svårt att förutse nästa trend. Loyalty Group själva tror att det viktigaste är att bibehålla kunden i fokus och låta denne leda en fram till vad som är värt att haka på.
– Allt flätas samman och det som vanligtvis används av den aktuella målgruppen blir till självklarheter i effektiviseringsprocessen och kommunikation med konsumenten. Så länge man fokuserar på att vara problemlösare och leva sig in i kundens resa, så vet man oftast vad man ska satsa på.
©Eseco System AB [#this year :%Y]
Jörgen Kocksgatan 4 • 211 20 Malmö • +46 40 636 20 60 • info@eseco.se